Hoe maak je prei weer hip?
Prei is niet heel populair onder de Nederlanders. Je komt ‘m wel eens tegen in de pastasaus of als je een zakje voorgesneden groente koopt, maar daar blijft het vaak bij. Hoe zorg je ervoor dat prei weer hip en happening wordt? Met deze challenge van het groentezaadbedrijf van BASF gingen studenten aan de slag tijdens de GreenFood4Health Challenge die begin april plaatsvond op Brightlands Campus Greenport Venlo.
Naast de challenge van BASF waren er nog twee andere challenges waar de studenten hun tanden in konden zetten. Startup Innerbuddies zette de studenten aan het werk om de data die bloed-, microbioom- en DNA-testen opleveren slim met elkaar te matchen. Innexo gaf de studenten de opdracht om na te denken over hoe je de apotheek van de toekomst kunt vormgeven door planten te gebruiken om geneesmiddelen te ontwikkelen.
De GreenFood4Health Challenge is mede mogelijk gemaakt door Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en Fieldlabs Noord-Limburg.
De creatieve prei-oplossingen van de studenten voor de challenge van BASF rolde als winnaar uit de bus en wonnen een cheque van € 500! Hoe hebben het bedrijf en de studenten de challenge ervaren?
BASF– mix van oplossingen
De vraag die BASF de studenten voorlegde was kort maar krachtig: kun je een plan of aanpak bedenken om consumenten te helpen minimaal 3 keer per week prei te eten? Dit is volgens Jara van den Bogaerde, scientist Co-innovation bij BASF, hard nodig omdat er steeds minder prei gegeten wordt. “Prei is voor ons bedrijf een belangrijk gewas: we zijn er marktleider in. Het is gezond en lekker, maar mensen associëren het met ouderwets en saai. Niet zo sexy als bijvoorbeeld een avocado. Maar hoe maak je van prei een product waar mensen vaker naar grijpen zodat het, net als brood en yoghurt, een hoofdbestanddeel wordt van ons wekelijkse dieet?’
Jara was onder de indruk van de mix van oplossingen waarmee de studenten kwamen. “Ze hebben gekeken naar het product zelf, de strategie en de marketing. Naast nieuwe kreten en slogans om prei aantrekkelijker te maken, hebben ze onderzoek gedaan naar andere producten die succesvol in de markt zijn gezet: hoe is dat gedaan en wat kunnen wij ervan leren? Daarnaast stelden ze voor om ‘het jaar van de prei’ te introduceren voor de kleuterklassen. Kinderen leren dan iedere maand iets nieuws over de prei waardoor ze de groente misschien wel meer gaan waarderen. Met een knipoog naar de premier league (de Eredivisie) hadden ze dit omgedoopt naar Leek Year.”
De studenten hebben ook gekeken naar de kleur en smaak van prei. Uit literatuuronderzoek bleek dat groen geen aantrekkelijke kleur is voor de consument. “Door de prei te kruisen, kun je misschien wel een rode of roze prei krijgen. Ze suggereerden ook dat er naar de smaak van prei gekeken kan worden zodat je meer smaakvariatie krijgt, bijvoorbeeld een prei met een ui- of knoflooksmaak”, vertelt Jara.
Ideeën genoeg dus, maar hoe nu verder? Het preiteam van BASF is volgens Jara heel enthousiast over de challenge. “Zij nemen de uitkomsten mee in de verdere ontwikkeling van onze strategie rondom prei. Maar er is nog een voordeel van deze challenge, voor zowel de studenten als de deelnemende bedrijven. De studenten maken op een hele laagdrempelige manier kennis met bedrijven, die ze vervolgens kunnen benaderen voor een stage, afstudeeropdracht of misschien wel een baan! En wij komen als bedrijf in contact met onze werknemers van de toekomst!”
De studenten – focus op consument
Voor Inês Morgado, Vanessa Klose, Einar Schulze, Anastasia Kalalidou en Saja Alowaisi was deze challenge helemaal in hun straatje: een perfecte combinatie van marketing, food innovation, voedingswaarde en communicatie. Inês, Vanessa, Einar en Anastasia studeren Health Food Innovation Management aan Maastricht University. Saja doet de opleiding Marketing Management bij Fontys University.
“Ik kende de studenten van Maastricht Universiteit voor de challenge niet”, vertelt Saja. “Maar het is te gek om te zien wat er gebeurt als je studenten met verschillende achtergronden en studies als team bij elkaar zet. Daardoor ontstaan de beste ideeën, je ontmoet nieuwe mensen en het is ook nog eens onwijs leuk om zo samen te werken.”
De studenten zijn zelf eigenlijk ook de doelgroep: Saja eet af en toe prei, maar dan vooral als ingrediënt in een soep of saus. De Duitse Einar vertelt dat het eten van prei in Duitsland vrij normaal is, maar dat het eten ervan wel meer gepromoot zou kunnen worden. Het team is gestart met een brainstorm waarbij ze gekeken hebben waarom mensen geen prei eten en wat je daaraan zou kunnen doen. Ze maakten daarbij slim gebruik van de marketingstrategie van andere groente (avocado) en merken (Pink Lady, Zespri, Chiquita). Dit leverde een flink aantal ideeën op die ze aan BASF Vegetable Seeds hebben gepitcht tijdens de challenge.
“We stellen voor dat er meer gekeken wordt naar de kleur, smaak en vorm van prei. Uit diverse studies blijkt dat kinderen niet van groene groente houden. Dus door de prei minder groen of juist een andere kleur te geven, wordt het gewas misschien wel aantrekkelijker. Door ook in de smaak meer variatie aan te brengen, kun je een bredere doelgroep bereiken. Daarnaast is een prei door zijn lengte best een onhandige groente. Door ‘m wat korter te maken, wordt ‘ie misschien wel gemakkelijker in gebruik”, aldus Saja
De studenten realiseren zich dat de veredeling op het gebied van kleur, smaak en vorm veel tijd kost. Daarom is volgens Einar ook het educatieve gedeelte heel belangrijk. “Je moet nu al aan de slag met de consumenten van de toekomst: kinderen. Door ze al vroeg te laten wennen aan de smaak van prei is de kans groot dat ze later ook vaker gaan eten. Uit onderzoek blijkt dat kinderen minstens vijftien keer iets moeten proeven, voordat ze aan de smaak gewend zijn. Daarom stellen wij het jaar van de prei voor. Door de kinderen iedere maand iets met prei te laten doen, variërend van een kookworkshop tot aan een bezoek aan een preiteler, komen ze vaak in aanraking met het gewas en wennen ze er veel meer aan.”
Volgens Saja moeten bedrijven ook veel meer kijken naar de consument en zijn wensen. “De tuinbouw is nu heel erg business-to-business, maar de consument bepaalt uiteindelijk wat hij eet. Dus als je weet wat de consument wil, kun je daar veel beter op inspelen met je producten.”
Voor de studenten zelf was deze challenge ook een goede eyeopener. Einar: “Ik heb nooit echt nagedacht over prei als een waardevol ingrediënt. Nu weet ik dat het een goede voedingswaarde en positieve effecten op je gezondheid heeft. Ik ga zeker meer prei eten!”
Saja vertelt dat ze nooit had gedacht dat ze zich ooit bezig zou houden met de branding en marketing van prei. “Ik heb in een dag echt heel veel geleerd waarvan ik de rest van leven profijt heb. Er was veel ruimte voor creativiteit en out-of-the-box denken. Het is leuk om zo de bedrijven in de regio wat beter te leren kennen.” Einar beaamt dit: “Ik heb na de challenge ook al contact met BASF opgenomen om te kijken of ik er dit jaar stage kan lopen.”
Deel dit artikel: