Tuinbouwbedrijfsleven spreekt over benodigde transitie en innovatiekracht Nederlandse tuinbouw op Grüne Woche in Berlijn
Vanmorgen is de 88e Grüne Woche van start gegaan in de Messe Berlin. Sinds 1926 dé plek waar Duitse consumenten zich laten informeren over de internationale land- en tuinbouw. De openingsdag kan rekenen op grote politieke aandacht van rond de 70 ministers van Landbouw, waaronder demissionair minister Adema. Hij bezocht de stand van de groente- en fruitsector die tot stand kwam dankzij samenwerking tussen verschillende partijen.
De minister heeft tijdens zijn bezoek aan de stand benadrukt dat het belangrijk is dat bedrijfsleven, politiek, ministerie en maatschappelijke partijen samenwerking. De ontmoeting tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen (de tripple helix) op de jaarlijkse Grüne Woche is essentieel voor het uitwisselen van kennis en innovaties en het versterken van onze bilaterale relaties op het gebied van duurzame land- en tuinbouw.
Namens de samenwerkende partners: GroentenFruit Huis, Plantum, Glastuinbouw Nederland, de Topsectoren, de Nederlandse Fruittelers Organisatie, Greenports Nederland, Rijk Zwaan, Koppert Biological Systems en Bayer Crop Science, heette Richard Schouten, directeur Public Affairs van het GroentenFruit Huis de minister van harte welkom. Hij presenteerde met trots hetgeen onze plantaardige sector uit Nederland allemaal te bieden heeft aan de Duitse Consument.
De Nederlandse voedingstuinbouw is groot geworden dankzij de innovatiekracht van de sector. Anneke van de Kamp, bestuurslid Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen toonde de minister de plukrobot voor paprika’s. Plantum directeur Niels Louwaars overhandigde de minister een corsage met een zaadje als symbool voor de gezaaide boodschap, waaruit in politiek Den Haag, in de nieuwe setting, iets heel moois kan groeien.
Vervolgens leidde Adri Bom- Lemstra de minister en zijn gevolg rond in de kas waarbij ze sprak over de uitdagingen die er liggen, maar ook van de kansen om de transitie aan te gaan. Ron Mulders, voorzitter van de NFO deed hetzelfde bij de Conference stand die de komende tien dagen de basis is om de vele duizenden consumenten die de Grüne Woche bezoeken, kennis te laten maken met Conference peren.
Van oudsher is er een sterke handelsrelatie tussen Nederland en Duitsland. Zo is Duitsland goed voor 35% van de totale omzet van 14,9 miljard euro van afzet van groenten en fruit in het buitenland. In 2023 passeerde de verkoopomzet van groenten en fruit in Duitsland de grens van 5 miljard euro. Na een volumedaling in 2022 met 7 procent was er in 2023 weer sprake van een stijging met 5 procent.
Voor Duitsland is Nederland is met een aandeel van 35 % de belangrijkste leverancier van buitenlandse groenten en fruit. Van alle tomaten die Duitsland worden gegeten is op jaarbasis de helft afkomstig uit Nederland.
De Nederlandse groente- en fruitsector is één van de belangrijkste motoren voor de Nederlandse economie. We leveren een belangrijke bijdrage aan het voeden van mensen en het bevorderen van hun welzijn en gezondheid door in eigen land en het Europese achterland, miljoenen mensen dagelijks te voorzien van een divers aanbod van verse groenten en fruit. In heel Europa loopt de consumptie van groenten en fruit terug. Om meer plantaardig te eten, zoals in lijn met onder andere de Green Deal en maatschappelijke ontwikkelingen is een transitie nodig.
Deel dit artikel: