Plantenhandelaar Royal Lemkes wint Tuinbouw Ondernemersprijs

donderdag, 11 januari, 2018

Royal Lemkes uit Bleiswijk mag zich winnaar noemen van de Tuinbouw Ondernemersprijs 2018. Dat is woensdagmiddag 10 januari bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de tuinbouwsector op de Keukenhof in Lisse. Het handelshuis in planten wint de prijs voor durf, doorzettingsvermogen en duurzaam ondernemen en mag zich een jaar lang topambassadeur van de tuinbouwsector noemen. De twee andere genomineerde bedrijven waren de biologisch-dynamische groenteteler De Lepelaar uit Sint Maarten (NH) en orchideeënteler OK Plant uit Naaldwijk.

De jury vindt dat Royal Lemkes het initiatief neemt en hun verantwoordelijkheid toont voor veel projecten die het bedrijf en de keten duurzamer maken. Het handelshuis stimuleert bijvoorbeeld het clusteren van groepsvervoer per regio waardoor minder vervoersbewegingen ontstaan en gaat duurzame relaties aan met hun leveranciers en klanten. Daarnaast beperkt Royal Lemkes haar eigen footprint en levert opgewekte zonne-energie aan het personeel. Uniek is het personeelsbeleid, waarbij het uitgangspunt is dat zij en hun omgeving centraal staan. Vanuit die positie zorgt Royal Lemkes samen met haar medewerkers zorgen voor haar klanten. Royal Lemkes heeft een goed samengesteld managementteam, met ieder een eigen expertise. Het heeft een sterke bedrijfsidentiteit en heeft een voorbeeldfunctie voor de sector.

Jaarcijfers tuinbouwsector 2017 
Tijdens de nieuwsjaarsbijeenkomst zijn ook  de jaarcijfers van de Nederlandse tuinbouwsector over 2017 gepresenteerd. Uit de cijfers blijkt dat er een einde is gekomen aan jaren van lage inkomens van kwekers. De grootste inkomensstijging heeft plaatsgevonden binnen de glastuinbouw. Kasgroentetelers voeren de lijst aan, direct gevolgd door pot- en perkplantentelers. De snijbloemenkwekers volgen een gestaag stijgende lijn. In 2017 is de Nederlandse export van verse groenten en fruit gestegen met 2 procent naar 9,6 miljard.

Het afgelopen jaar hebben consumenten in de supermarkt 5 procent meer uitgegeven aan biologische producten, hoewel de totale groente- en fruitconsumptie licht daalde. Via de horeca steeg de consumptie van groente en fruit echter met 13%.

De export van bloemen en planten groeide met ruim 5 procent en haalde het afgelopen jaar een nieuw record van 6 miljard euro, mede dankzij snelgroeiende afzetmarkten in Oost-Europa: Rusland +40%, Polen +22% en Tsjechië +21%. Denemarken (-8%), Groot-Brittannië (-6%) en Zweden (-1%) zijn de belangrijkste dalers.

Kijk voor meer informatie op www.tuinbouwondernemersprijs.nl